Neurologie je stejně jako anatomie, fyziologie a patologie stěžejní předmět celého ročníku. Ve srovnání s předměty z předchozích let je však jednoduší. Dobře se mi učila a množství nových informací není zase tak veliké. Avšak nedejte se zlákat počtem asi 45 otázek ke zkoušce, některé z nich jsou v učebnici i na více jak 10 stran. Rozhodně se však podle mě nejedná o zkoušku nejtěžší - taková farmakologie mi dala více zabrat.
Výuka.
Jedná se o předmět dvousemestrový, skládající se z nepovinných přednášek a povinných praktik. Po úspěšném složení zkoušky získáte 9 kreditů.
Přednášky.
Konají se jednou za 14 dní ve středu odpoledne a jsou považovány za velice přínosné. V zimním semestru se probírá obecná neurologie a přednáší se v Šafránkově pavilonu, v letním zase speciální a přednášky probíhají ve FN Lochotín v Aule.
Praktická cvičení.
Probíhají každý týden, je možná jedna absence. Docházet na ně budete do nemocnice na Lochotíně, vchodem F do 5. patra.
V zimním semestru se probírá hlavně neurologická propedeutika - vyšetření neurologicky nemocného pacienta. Někteří vyučující to s vámi budou probírat jen teoreticky, maximálně vás vezmou k pacientům a vyšetření vám předvedou, jiní vás sami nechají pacienty vyšetřit pod jejich dozorem a další vás dokonce pošlou samotné po 2-3 lidech na pokoje za pacienty, ať si zkusíte vyšetření úplně sami. Poslední varianta je samozřejmě nejlepší, nejlépe se tak naučíte, jak při vyšetření postupovat, ne každý vyučující ale vede praktika touto formou.
Letní semestr je zaměřen na speciální neurologii. Na začátku každých praktik je teoretický vstup, kdy vám jeden z lékařů odpřednáší své téma. Další program je pak v kompetenci vašeho vyučujícího lékaře - nejčastěji se ale chodí za pacienty, odebírají anamnézy, vyšetřuje, hodnotí CT a MR snímky a podobně.
Vím, že některé skupiny musely pro získání zápočtu psát test. Zbytek ho dostal pouze za docházku.
Zkouška.
Skládá se z počítačového testu a ústní zkoušky.
Počítačový test - píše se na děkanátu. Máte 60 otázek, časový limit je hodina (stačí bohatě, většinou máte hotovo do 30 minut). Na výběr je 1 až 5 možností, přičemž správně může být jedna nebo taky všechny. Abyste za otázku dostali bod, musíte označit všechny správné a jenom správné možnosti. Pokud označíte např. 3 a správně mají být 4 odpovědi, máte z této otázky 0 bodů. Pro úspěšné složení testu je nutné mít nejméně 46 bodů.
Pokud se vám test nepovede, ztrácíte termín a zkouška tím končí. Při druhém nepovedeném testu je součástí třetího termínu opět test, ale pokud byste ho nezvládli ani tentokrát, jdete i tak na ústní zkoušku před komisí.
Testové otázky i se všemi možnostmi (ale bez správných odpovědí) budete mít dopředu k dispozici. V našem ročníku to fungovalo tak, že se každé skupině přidělilo cca 15 - 20 otázek, ta je pak vypracovala a podělila se s ostatními. Velice oceňuji organizátory této "akce", myslím, že spoustě lidem to ušetřilo hodně času. Samozřejmě jsme se vždy neshodli na všech otázkách a správné odpovědi nevíme dodnes, ale těch bylo minimum.
Ústní zkouška - taháte si jednu otázku z.obecné a jednu ze speciální neurologie. Na přípravu i na ústní zkoušku máte přesně 20 minut. V jedné místnosti jsou dva studenti, jeden je zkoušen a druhý se připravuje. Na začátku se vždy natáhne budík, který odměřuje daných 20 minut oboum studentům. Musím říct, že mě při přípravě tikání budíku dost znervózňovalo, ale je třeba snažit se ho nevnímat.
Na přípravu je málo času, těch 20 minut uteklo jako voda. Proto si vše pište jen ve zkratkách, heslovitě. Já psala jen třeba začáteční písmena slov a stejně jsem to stihla jen tak tak.
Většinou to chodí tak, že zhruba 15 minut probíráte se zkoušejícím obecnou neurologii, a na speciální je vyhrazeno posledních pár zbylých minut, někdy dokonce až po zazvonění budíku.
I pokud jste po celých 20 minut vše věděli perfektně, nespoléhejte na to, že máte zkoušku v kapse. Stačí říct v poslední větě nějakou blbost nebo základní neznalost a musíte opakovat.
S nazpaměť naučenou teorií z učebnice moc.nepochodite. Pan přednosta se ptal hlavně na věci z praxe, dopodrobna klinické projevy, jak vypadá pacient s daným onemocněním. Chtěl vidět, jestli neurologii opravdu rozumíte. Ani jsem nevyužila všechno, co jsem si na potítku napsala. Víceméně se mě ptal většinou na věci, na které jsem se nijak dopředu v rámci učení na zkoušku nepřipravovala, avšak díky jeho pomocným a.doplňujícím otázkám jsem nakonec věděla odpověď snad na všechno. Není chyba, když hned nevíte odpověď, důležité je umět využít jeho pomocné berličky a trochu nad neurologii přemýšlet. Po zkoušce mi přišlo, že jsem se učila snad až zbytečně dopodrobna, na většinu otázek se stejně nedalo připravit a dávala jsem je dohromady až přímo při zkoušení. Ale stejně dopředu nevíte, na co bude zkoušející klást důraz a musíte se naučit vše.
Obecně mi teď skoro ve všech předmětech, nejen v neurologii, přijde, že se průběh zkoušek s postupujícími roky mění z toho, kdy jste odříkávali naučený text z učebnice na ten, kdy je více důležitější umět spojovat věci z různých předmětů, chápat souvislosti a hlavně přemýšlet. Výhoda je to v tom, že se nemusíte učit název nemoci pojmenované po jejich třech objevitelich, nevýhoda ale zase že nikdy dopředu nevíte, jakým směrem se bude vaše zkouška ubírat. Prostě se mi zdá, že teď už nastala doba, kdy využívám při zkoušce vědomosti i z jiných předmětů, které jsem během studia získala, a to je fajn.
Termíny.
Byly dva předtermíny v květnu, poté každý týden 1 - 2 termíny. V červenci 3, koncem srpna 2. Potom zase každý týden v září a dokonce i dva v říjnu. Nemějte strach, pokud byste měli zájem o termín, jehož kapacita je naplněna. Stačí napsat paní sekretářce a panu přednostovi tak týden dopředu e-mail a oni vám v daném týdnu dají náhradní termín, což je fajn.
Učebnice, literatura.
Jedinou a naprosto dostačující učebnicí jsou Základy neurologie od Amblera. Ve většině případů jedna kapitola = jedna zkoušková otázka.
Také si z Mefanetu stáhněte soubor otázek do testu. Málokdy se stává, že byste je měli takhle dopředu k dispozici, tak toho využijte.
-----
Tenhle článek jsem psala na dvakrát. Poprvé, po napsání článku a následném uložení mi vypadl internet a celý článek odešel kamsi do internetového nebe. Tak jsem se vyvztekala a šla ho napsat podruhé.
RE: Neurologie | student | 07. 03. 2016 - 14:43 |
![]() |
lfp | 07. 03. 2016 - 17:03 |
RE: Neurologie | student | 14. 04. 2016 - 16:36 |
![]() |
lfp | 14. 04. 2016 - 16:38 |
RE: Neurologie | tom | 19. 04. 2016 - 16:28 |
![]() |
lfp | 19. 04. 2016 - 16:34 |
![]() |
tom | 19. 04. 2016 - 16:48 |
![]() |
tom | 28. 04. 2016 - 15:43 |
![]() |
lfp | 28. 04. 2016 - 15:54 |